70% av selskaper feiler på grunn av en uklar forretningsmodell. En forretningsmodell er som et veikart som viser hvordan selskapet skal tjene penger. Og selskaper er til for å tjene penger, så hvis du ikke er bevisst hva selskapet holder på med, hva driver du egentlig med da?
Mange ledere overser det åpenbare – forretningsmodellen. Det er som å seile et skip uten kart. De som er kjent med Osterwalders Business Model Canvas vet at det ikke krever en 70 siders forretningsplan for å få oversikt på egen forretningsmodell. Kontroll på forretningsmodellen handler kort sagt om å få en oversikt over hvilken verdi du skal levere til hvem og hvordan, viktige partnere, hvilke ressurser du har og hvilke aktiviteter som kommer ut av disse. Så gjelder det å skape synergi i delene for å få disse til å jobbe opp din bunnlinje – hvis det er selskapets mål.
Hvis du opererer i et dynamisk marked, noe de fleste av oss gjør, så bør forretningsmodellen behandles som et levende dokument på lik linje som at markedet og selskapet er i endring. Det kan være endringer som nye kundegrupper, reguleringer, partnere, produkter, kostnader, konkurrenter eller inntektsstrømmer.
I GAGNER drar vi opp forretningsmodellen og ser til at nye muligheter tilpasses dette maskineriet. Hvis vi beveger oss for lang fra vår forretningsmodell dropper vi det eller setter opp et nytt selskap med strukturer og prosesser som underbygger behovet til denne muligheten.
Å kjenne din forretningsmodell betyr å styre mot suksess. Det innebærer bedre strategiske valg, økt lønnsomhet og en solid forståelse av markedet. Klarhet i din forretningsmodell er klarhet i din vei til suksess. Ikke vandre i mørket.