«Personal Branding» tar verden med storm, og med god grunn. Målet er å bygge omdømme, relasjon og troverdighet hos målgruppen. Lykkes man med dette åpner det seg utallige muligheter for å ta markedsandeler og øke salget.
Influensere leder an
De siste årene har vi sett utallige tilfeller av influensere som mestrer dette. Kim Kardashian, for eksempel, har bygget et imperium ved å bruke seg selv som en personlig merkevare og lansere egne produkter rettet mot sine følgere. Dette har styrket populariteten og tilliten hos målgruppen, og hun har lansert vellykkede merkevarer som Skims. En rekke influensere har gjennom smart markedsføring og bruk av sosiale medier klart å engasjere og bygge en lojal kundebase. Deres suksess er et eksempel på hvordan Personal Branding kan bidra til å bygge opp og forsterke en bedrifts omdømme og tiltrekke seg kunder.
Hvorfor bruke Personal Branding i bedriften
Personal Branding i bedriftssammenheng dreier seg om å fremme bedriftens identitet og verdier i ulike kanaler som sosiale medier, aviser, tv, radio, og eventer. Dette bidrar til å bygge og forvalte et positivt omdømme, øke lojalitet, tiltrekke kunder og styrke bedriftens konkurransekraft. En sterk Personal Branding gir bedriften et ansikt og en stemme. Når folk kan identifisere seg med enkeltpersoner i bedriften, blir de mer tilbøyelige til å stole på bedriften og dens produkter eller tjenester.
Lytt, kommuniser, engasjer og bli kjent med kundene dine. Gjør det regelmessig gjennom tilbakemeldinger, undersøkelser og tilfredshetsmålinger for å forstå deres behov og preferanser. Skap et community og sørg for at kundene ønsker å ha deg tilgjengelig. Ikke bare for å selge deg noe, men for å hjelpe dem å løse et problem, lære noe nytt eller for å gjøre salgsprosessen smidig.
Personal Branding i praksis
1. Definer en klar Brand Voice
- Sørg for at merkevarens identitet er klart definert.
- Bygg merkevarens personlighet basert på identiteten og ønsket inntrykk.
- Bruk alltid bedriftens Tone of Voice i kommunikasjonen.
2. Implementer Personal Branding i kommunikasjonsplanen
- Implementer Personal Branding for å skape klarhet i kommunikasjonen.
3. Jobb med Community Management
- Prioriter Community Management som en del av din PB-strategi slik at kundene føler en personlig tilknytning til menneskene bak din bedrift.
- Unngå å virke kunstig, vær autentisk.
- Oppfordre til deltakelse og ekte interaksjon med følgere.
4. Følg opp tilbakemeldinger
- Svar raskt på henvendelser og tilbakemeldinger.
- Bruk sosiale medier for å forstå hva kunder tenker om produktet eller tjenesten din.
Engasjer kundene i din unike verden
Personal Branding handler om å bygge et sterkt image og involvere ambassadørene i bedriften for å styrke omdømmet og aktivt engasjere kundene. Produkt- og tjenestefokusert markedsføring er utdatert; nå handler det om å ta kundene med inn i bedriftens unike verden. Med denne tilnærmingen vil salget følge av seg selv.
Vil du lære mer om hvordan du kan lykkes med Personal Branding i din bedrift? Kontakt oss!