Hvordan skal din bedrift møte samfunnets krav til bærekraft?
Dagens samfunn forventer at bedrifter medvirker til en bærekraftig fremtid gjennom å være en positiv bidragsyter. Det betyr at de møter kunder og andre interessenters forventninger, samt følger lover og regler om åpenhet og bærekraftsrapportering.
Generasjon Z er kjent for sine bærekraftige forbruksvaner. De kjøper brukt, syr om klær, kjøper kortreist mat og lokale varer og viser bekymring for dyrevelferd. De legger press på at bedrifter tydelig inntar en bærekraftig posisjon og blir positive bidragsytere til samfunnet. Manglende tilpasning til dette skiftet kan resultere i tap av kunder og markedsandeler.
Men hva er egentlig bærekraft?
Mange forbinder bærekraft med klima, men sannheten er at det er bredt begrep med flere dimensjoner. Et viktig aspekt ved bærekraft er den triple bunnlinjen. Det handler om å se sammenhengen mellom den miljømessige, den sosiale og de økonomiske aspektene ved virksomheten og at man etablerer en tydelig målingstyring av disse. For å snakke om bærekraft i din bedrift, er du nødt til å forstå disse faktorene i sammenheng og se at de er gjensidig avhengige.
Nye regler for hvordan bedrifter må tilpasse seg bærekraft
EU har kommet med et nytt rapporteringskrav CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), som pålegger store bedrifter å rapportere om deres sosiale og miljømessige praksis ved virksomheten. Dette initiativet har som mål å øke åpenhet og ansvarlighet rundt bedrifters bærekraftige praksis. Ved å innføre CSRD, blir det forventet at bedrifter må ta mer ansvar for å integrere bærekraft i sine strategier og operasjoner.
Å omfavne bærekraftige praksiser kan styrke bedriftens omdømme. Det å være en positiv bidragsyter til samfunnet og miljøet er ikke lenger bare en mulighet, det er en nødvendighet for å sikre et varig konkurransefortrinn.
Så, om du ikke er overbevist allerede, her er 5 grunner til å integrere en bærekraftig strategi
1. Bærekraft er god forretning
Bærekraft og lønnsomhet er gjensidige avhengige. Bærekraftige praksiser kan føre til kostnadsbesparelser og økt effektivitet, noe som kan forbedre lønnsomheten på lang sikt.
2. Bærekraft gir en konkurransedyktig fordel
Bedrifter som viser forpliktelse til bærekraft, bygger kundelojalitet, styrker merkevaren og omdømmet.
3. Forbrukerne krever endring
Fremtidens forbrukere ønsker merkevarer som svarer deres behov og reflekterer deres verdier.
4. Ansatte foretrekker selskaper med en misjon
Å tiltrekke og beholde talent blir enklere når du har en tydelig bærekraftig visjon. Ansatte, spesielt generasjonen som nå trer inn i arbeidsmarkedet, ønsker at arbeidet de gjør har en positiv innvirkning på verden.
5. Forberedt i et dynamisk marked
Med stadig økende bærekraftsstandarder, hvordan kan selskapet ditt være forberedt? Ved å ha utarbeidet en risikoanalyse og en integrert bærekraftsstrategi er du bedre rustet til å forutse, tilpasse deg og overvinne disse utfordringene.
Tiden for endring er nå. I dagens dynamiske og utfordrende forretningsmiljø er oppgaven for bedrifter tydelig: å omfavne bærekraft som en sentral del av sin virksomhet.
Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan bli mer bærekraftig. Ta kontakt med oss i GAGNER.