Hvordan jobbe med Employer Branding

Forretningsstrategi Merkevarestrategi

18. januar 2024
Av: Martine Kjeldstad Meland

image

Arbeidsmarkedet utvikler seg raskt, og det avgjørende å skille seg ut som en attraktiv arbeidsgiver. Å jobbe aktivt med Employer Branding har blitt sentralt for å tiltrekke seg og beholde talent. Her er noen tips til hvordan din bedrift kan jobbe strategisk med Employer Branding.

Synlig kultur

Synliggjør bedriftskulturen din gjennom bilder, videoer og historier. Dette gir potensielle ansatte et autentisk innblikk i arbeidshverdagen og fellesskapet i organisasjonen, noe som kan være avgjørende for å tiltrekke riktig talent.

Sosiale medier

Vær aktiv på sosiale medier og bruk plattformen til å dele bedriftshistorier, ansattes bragder og gi innsikt i hverdagen i bedriften. Ved å bruke sosiale medier som et verktøy for å engasjere publikum, kan bedriften skape et positivt digitalt nærvær.

Ambassadørstrategi

Oppmuntre ansatte til å dele egne opplevelser, delta i bedriftsarrangementer og være ambassadører på sosiale medier. Innhold som kommer direkte fra de ansatte skaper en større tillit og er mer troverdig.

Anmeldelser og tilbakemeldinger

Anmeldelser og tilbakemeldinger fra nåværende og tidligere ansatte gir verdifulle perspektiver. Aktivt vektlegg disse, både positive og konstruktive, og bruk de som verktøy for å forbedre arbeidsforholdene. Kommuniser også de positive endringene som er gjort basert på disse tilbakemeldingene.

Bransjearrangementer

I tillegg til å delta på relevante seminarer, webinarer og konferanser, kan dere også arrangere slike arrangementer selv. Dette bidrar til å bygge bedriftens omdømme, vise engasjement for bransjen og er den beste muligheten for nettverksbygging.

Fokus på mangfold og inkludering

Mangfold og inkludering bør være sentralt i kommunikasjonen og arbeidskulturen. Å legge vekt på verdien av mangfold tiltrekker et bredt spekter av talenter og gir et positivt signal om organisasjonens verdier.

Opplæring og utvikling

Fremhev de tilgjengelige mulighetene for opplæring og karriereutvikling som en integrert del av organisasjonens strategi. Vis tydelig at bedriften investerer i de ansattes faglige vekst og utvikling.

Evaluer og tilpass

Kontinuerlig vurdering av effektiviteten til Employer Branding-strategien er avgjørende. Tilpass strategien basert på tilbakemeldinger og skiftende trender i arbeidsmarkedet for å sikre at den forblir relevant og engasjerende.

Å bygge en positiv og autentisk merkevare tar tid, men investeringen er verdt det når du ser de positive resultatene i form av talentfulle ansatte og et sterkt omdømme. Ved å bruke digitale kanaler til å bygge et godt forhold til mottakerne, vise frem det unike ved selskapet og deres ansatte, vil man skille seg ut i markedet. Da vil kandidatene komme tettere på bedriften, bli kjent med både kulturen og de som jobber der. Gjør du dette riktig og med smart bruk av teknologi, sparer du ikke bare tid og penger, men du sikrer i større grad at riktig talent kobles med de rette mulighetene.

Vi i GAGNER vet viktigheten av en god Employer Branding-strategi, og ønsker å tilby gratis rådgivning til din bedrift! Vårt team står klare til å diskutere deres spesifikke behov, gi skreddersydde råd og hjelpe dere med å implementere strategiene.

Kontakt oss her for å booke et gratis møte.

Martine Kjeldstad Meland Bilde

Martine Kjeldstad Meland

Markedskoordinator

+47 452 23 397
martine@gagner.no