Når justerte din bedrift sist sin merkevarestrategi med tanke på bærekraft?
Det er på tide å omdefinere suksess, der bærekraft ikke bare er et mål, men en integrert del av din bedrifts merkevare. Dette vil bidra til økt merkevarekjennskap og betydelig vekst.
Første steg er å integrere bærekraft som en nøkkelfaktor i selskapets strategi. Forskning viser at selskaper som lykkes med å integrere bærekraftsmål i sin forretningsmodell oppnår bedre langsiktig lønnsomhet og vekst. Dette inkluderer prioritering av kritiske tiltak og definisjon av klare mål og nøkkelindikatorer (KPI-er) for å måle fremgangen mot disse målene.
Så, hvor starter man? Her er 3 enkle tips
1. Involver kunder, ansatte og samarbeidspartnere
Dine kunder og ansatte blir stadig mer bevisste på selskapers samfunnsansvar og bærekraftspraksis. Aktivt involver dem i utviklingen av bærekraftstrategien. Lytt til deres bekymringer og tilbakemeldinger og inkluder dem i beslutningsprosessen. Dette øker selskapets troverdighet, kundelojalitet, og tillit, og kan identifisere viktige muligheter. Samtidig vil du med tidlig involvering etablere eierskap til strategien og lette implementering.
2. Kartlegg bærekraftspotensialet i ditt selskap. Når oversikten er klar, prioriter og utvikle en handlingsplan for implementering
Ved å håndtere og minimere disse risikoene kan selskapet beskytte seg mot potensielle negative konsekvenser, inkludert miljø-, omdømme- og sosiale risikoer. Gjennom deres støreste risokoer vil du også kunne identifisere selskapets viktigste markedsmuligheter.
3. Balanser bærekraft og profitt
Selskapenes mål om å drive lønnsom virksomhet er en realitet vi ikke kan ignorere. Likevel er det avgjørende å erkjenne at bærekraft og lønnsomhet ikke er motsetninger – de er symbiotiske og bør håndteres deretter. Bærekraftige forretningspraksiser kan føre til kostnadsbesparelser, innovasjon og økt kundetilfredshet, som igjen kan bidra til økt lønnsomhet og avgjørende konkurransefortrinn.
I dagens forretningsverden er det ingen tvil om at bærekraft utgjør en betydelig forskjell mellom de som prioriterer det og de som ignorerer det.
Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan kartlegge sin bærekraftsposisjon? Ta kontakt med GAGNER.