For at du skal kunne svare på dette, må vi først og fremst redegjøre hva digital posisjon faktisk er.
Digital posisjon er avgjørende for en moderne bedrift. Det handler ikke kun om mengden blogginnlegg på nettsiden eller antall sosiale medie-kontoer.
Digital posisjonering handler om hvordan en virksomhet kommuniserer med sitt publikum, leverer verdifullt innhold, administrerer online omdømme og utnytter digitale verktøy for å oppnå sine forretningsmål.
Fire nøkler for digital posisjonering
Ha målrettet kommunikasjon
Identifiser målgruppen din og lag en klar kommunikasjonsplan for å formidle ditt budskap på deres premisser.
Lag og del verdifullt innhold
Produser innhold basert på målgruppens preferanser, og la de bestemme hvordan og hvor de vil konsumere det.
Administrer online omdømme
Skap dialog og interaksjon med målgruppen. Etabler tillit gjennom ærlig kommunikasjon og lytt til tilbakemeldinger.
Utnytt digitale verktøy
Analyser resultatene med digitale verktøy for å optimalisere strategien underveis.
En fellesnevner for arbeidet med digital posisjon, er målgruppen. Et sterkt nettsamfunn, en kommunikasjon som formidler budskapet på målgruppens “språk” og målbart innhold laget for målgruppen er essensielt for å lykkes.
Digital posisjon på toppnivå
Kjenner du til treningsverdenen, har du sannsynligvis hørt om Gymshark. Om ikke, er du nok ikke i deres målgruppe – og da har de gjort noe riktig. Gymshark har forstått at effekten ikke ligger i vid spredning, men i målrettet.
Gymshark, kjent for sine funksjonelle og estetisk tiltalende treningsklær, ble spesielt populært for sømløse tights for kvinner og joggedresser for menn. Men Gymshark er mer enn bare treningsklær. De er en av verdens mest solide merkevarer.
Influenser-markedsføring har vært kjernen i Gymsharks digitale strategi fra starten. De var blant pionerene som etablerte influenser-markedsføring ved å samle større treningsprofiler som ambassadører. Gjennom denne huben bygget Gymshark sitt omdømme basert på ambassadørenes pålitelighet, og ble etter hvert en så ettertraktet merkevare at nye treningsprofiler oppnådde suksess nettopp gjennom samarbeid med Gymshark. Dette skapte et fellesskap av atleter og treningsentusiaster, som gradvis ledet til selskapets globale anerkjennelse.
Øvrig bruk av sosiale medier
Da Gymshark bygde opp sin ambassadørhub, opererte de i en tid da flere av dagens store sosiale medieplattformer var i sin begynnelse. De var blant de mest aktive bedriftene, og en av de få som skapte og delte eget innhold i en tid der flertallet brukte plattformene til å konsumere, ikke produsere.
Ved å kombinere digitale markedsføringskampanjer, årlige salgseventer, og et omfattende nettverk av influencere og fellesskap, har Gymsharks øvrige bruk av sosiale medier plassert dem som en av de mest innflytelsesrike på digital posisjonering. Er du i målgruppen, er det stor sannsynlighet for at du har kjøpt deres plagg, sett og deltatt i deres innhold, eller i det minste hørt om dem.
Kunden kommer alltid først
Gymshark har alltid hatt en kundefokusert tilnærming til virksomhetsdriften. Dette inkluderer omfattende testgrupper som får forhåndstilgang til potensielle lanseringer for vurdering og tilbakemelding, slik at kundene er med på å forme produktene de ønsker å kjøpe.
Nettsamfunnet deres har blitt involvert offline gjennom store arrangementer og treningscamper, for å styrke fellesskapet. Ambassadørene deres deltar i disse, og sammen kjører de treningsøkter med deltakerne.
De utfører stadig små undersøkelser gjennom interaktive elementer på sosiale medier, som gir kundene mulighet til å dele meninger om produkter, budskap og virksomheten generelt.
Mennesker i fokus
Målet med en sterk digital posisjon er å bygge en positiv online tilstedeværelse som tiltrekker målgruppen, bygger tillit og øker merkevarebevisstheten. Som Gymshark har demonstrert, krever dette fokus på menneskene, verdien din bedrift tilfører, og at budskapet blir forstått og verdsatt. Kvalitet bør alltid gå foran kvantitet.
Les mer om strategisk merkevarebygging her.
For å styrke bedriftens digitale posisjon, må man jobbe strategisk, men samtidig opprettholde dialogen med mottakeren, og gi organisk innhold en sentral plass i strategien. Tallene skal ikke kontrollere alt arbeidet, men heller være en indikator på at man er på riktig vei.
Og husk at forbrukeradferden endres konstant, så vær oppmerksom og tilpass strategien underveis.