Til tross for endringer de siste årene, har betalte annonser fortsatt potensial til å gi gode resultater. Imidlertid krever mottakerens endrede vaner at du jobber strategisk og smart Hvis betalt markedsføring er ment å være ryggraden i din digitale strategi, er det en risiko for å forsvinne i den store “annonsejungelen”, spesielt hvis innholdet oppleves som påtrengende og ikke gir mottakeren den ønskede merverdien.
Det er derfor avgjørende å jobbe helhetlig med annonseringen. Her er noen tips
1. Legg en solid, organisk strategi
Aktivt arbeid med organisk markedsføring vil bygge grunnlaget for synlighet på flere plattformer, og dessuten etablere tillit – noe som er avgjørende for å vinne mottakeren i 2024. De sosiale kanalene dine vil også fungere som landingssider, rigget til å ta imot trafikk fra annonser!
2. Se på betalt annonsering som en forlengelse av den organiske strategien
Verdifulle innsikter og data fra den organiske markedsføringen kan bidra til at du forstår hvilken type innhold som appellerer mest til mottakerne, og det er her du bør putte pengene dine.
3. Sett klare mål
Er målet ditt å øke merkevarekjennskap, generere leads eller rekruttere ansatte? Sett deg et mål og bygg strategien rundt dette, slik at du alltid vet hvor du skal og om du er på riktig vei.
4. Jobb strategisk med publikum
Målet bør ikke være å nå ut til flest mulig mennesker generelt, men heller til de som faktisk er i din målgruppe. Rekkevidde og eksponeringer er viktig, men betyr lite om du kun treffer uinteresserte.
5. Du må ha høy “smerteterskel”
Testing og optimalisering underveis av arbeidet er sentralt for å oppnå effekt, og med det må du også tåle at noe av innholdet ikke går helt som ønsket.