Gå inn på Red Bulls Instagram-profil og prøv å finn en Red Bull-boks blant bildene. Du vil sannsynligvis oppdage at det er relativt få av dem. Red Bull er en av verdens mest kjente merkevarer, men hva er det som gjør at de år etter år fortsetter å posisjonere og videreutvikle seg som noe langt mer enn en energidrikk som “gir deg viiinger”? Svaret ligger i emosjonell markedsføring. Red Bull selger deg ekstremsport, spenning og adrenalin, ikke bare produktet. De selger deg følelser.
Denne emosjonelle tilnærmingen fungerer som en brobygger mellom Red Bulls merkevare og deres følgere. Gjennom engasjerende innhold som man knapt kan ta øynene fra, og med aktivitetene og initiativene som Red Bull-universet i dag består av, posisjonerer de seg som noe man opplever — og ikke bare som produktet som startet det hele.
I 2024 er forbrukerne mer opptatt enn noen gang av at bedriftene som får pengene deres, kan tilby noe mer enn bare en tjeneste eller et produkt. Hvert steg i kjøpsreisen må gi merverdi, og lykkes du her får du tillit og verdens beste ambassadører blant dine kunder. Ja, omsetning og årevis med kjennskap vil gi fordeler til selskaper som Red Bull, men bedrifter trenger ikke omsette for milliarder for å prioritere arbeid med merkevaren sin.
Det handler til syvende og sist om å gi kundene dine en grunn til å velge deg — om og om igjen. Kanskje er emosjonell markedsføring akkurat den brobyggeren merkevaren din trenger?